Vad är det primära målet med Hybrit-projektet som initierats av LKAB, SSAB och Vattenfall?
Målet är att visa att hela värdekedjan för stålproduktion kan göras fossilfri och kommersialiseras i stor skala till 2026.
Målet är att visa att hela värdekedjan för stålproduktion kan göras fossilfri och kommersialiseras i stor skala till 2026.
Sverige har som mål att vara klimatneutralt till 2045, vilket kräver en snabbare övergång jämfört med EU och resten av världen.
Den traditionella processen är mycket koldioxidintensiv och bidrar avsevärt till globala CO2-utsläpp, med ett akut behov av innovativa, fossilfria alternativ.
Högkvalitativ järnmalm är avgörande för att producera svampjärn med hjälp av vätgas, en process med potential för mycket låga eller inga CO2-utsläpp, vilket understryker LKAB:s strategiska position på grund av sin tillgång till sådan malm.
Företagen står inför betydande risker på grund av den begränsade tillgången på DR-pellets och den förväntade prisökningen, vilket kan påverka den ekonomiska livskraften hos initiativ för fossilfri stålproduktion.
De största riskerna inkluderar tekniska utmaningar, ekonomiska risker relaterade till prisvolatilitet på energi och råmaterial, samt osäkerheten i att skala upp nya, oprövade tekniker till kommersiell skala.
SSAB:s omställning ses som en strategisk nödvändighet givet åldrande masugnar och tillgången på billig, fossilfri el. Deras framgång är dock starkt beroende av kostnaden för insatsvaror och elprisets volatilitet.
Kritiska faktorer för H2GS inkluderar tillgången på högkvalitativa DR-pellets, konkurrens om råmaterial, och de logistiska utmaningarna relaterade till transport av material.
Banbrytande tekniker, såsom smältreduktion och smältelektrolys, har potential att fundamentalt förändra stålproduktionen genom att erbjuda mer flexibla och mindre kapitalintensiva produktionsmetoder, vilket kan underminera både traditionella och nya alternativa tekniker.
Stora utmaningar kommer från höga produktionskostnader och beroende av elpriser. Lönsamheten är beroende av låga elpriser och höga koldioxidpriser.
Rapporten tyder på att produktion av fossilfritt stål med hjälp av vätgas är dyrare än traditionella metoder, men kan bli konkurrenskraftig om koldioxidpriset ökar avsevärt och elkostnaderna hanteras effektivt.
LKAB:s investeringar för övergången till svampjärnsproduktion uppskattas mellan 150 och 400 miljarder SEK. H2GS:s investering för stålverket i Boden uppskattas till cirka 60 miljarder SEK, vilket indikerar betydande kapitalkrav.
Kritiska faktorer inkluderar tillgång till billiga och hållbara energikällor, höga koldioxidpriser som motiverar övergången till fossilfria alternativ, och teknologiska framsteg som sänker produktionskostnaderna.
Rapporten pekar på risker med marknadsberoende, särskilt på elmarknaden, och de tekniska och ekonomiska osäkerheterna relaterade till uppskalning av teknologier för fossilfri stålproduktion.
Investeringarna står inför utmaningar relaterade till höga produktionskostnader och marknadens prisvolatilitet. Lönsamheten är beroende av faktorer som elpriser, koldioxidpriser och teknologisk utveckling.
Den globala efterfrågan på järnsvamp förväntas öka, vilket kan skapa möjligheter för svensk produktion. Samtidigt innebär konkurrensen från billigare, fossila produktionsmetoder och den begränsade marknaden för premiumpriser på fossilfritt stål en risk.
Utmaningarna inkluderar behovet av stora initiala investeringar, osäkerheten kring framtida marknadspriser för el och koldioxid, samt tekniska risker relaterade till skalning och implementering av ny teknologi.
Potentialen finns, men är starkt beroende av framtida policyförändringar, teknologiska framsteg och en ökad efterfrågan från konsumenter och företag som värderar hållbarhet och låga koldioxidutsläpp.
Elbehovet förväntas fördubblas till cirka 40 TWh.
Priserna förväntas stiga avsevärt över alla nordiska områden, med en märkbar ökning i Norrbottens län, Sverige.
Nej, utan en motsvarande ökning av elproduktionen är planerna inte hållbara på grund av betydande inverkan på elpriser och tillgång.
Rapporten antyder en ökning av CO2-utsläpp, särskilt om efterfrågeökningen leder till användning av elproduktion baserad på fossila bränslen.
Ökningen av elpriser i Norden beror på de stora industriella satsningarna i Norrland, som kräver betydande mängder el, och på bristande utbyggnad av elproduktionskapaciteten.
De aviserade industriprojekten förväntas leda till en betydande minskning av konsumentöverskottet i Norden, vilket indikerar en förlust i välfärd för elkonsumenterna.
Överföringskapaciteten är avgörande; brist på tillräcklig kapacitet för att möta den ökande efterfrågan i Norrland kan leda till snabbt stigande elpriser och göra fossil elproduktion lönsam, vilket påverkar hela Norden.
Rapporten ifrågasätter de ekonomiska förutsättningarna för de industriella satsningarna, med tanke på de förväntade höga elpriserna och den potentiella bristen på el.
Utan betydande investeringar i både elproduktion och överföringskapacitet, kan inte det ökande elbehovet mötas på ett hållbart sätt. Detta skulle inte bara leda till högre elpriser utan också ökade CO2-utsläpp, om fossila bränslen används mer.
Rapporten behandlar den aktiva industripolitiken i Sverige och dess kostnader, effekter och utmaningar, med en kritisk granskning av statliga stöd till näringslivet.
Minst 50 miljarder kronor om året.
Statliga stöd ger oftast inte önskad effekt på företagens omsättning eller tillväxt och bidrar till skapandet av en entreprenörskapsindustri snarare än verklig innovation.
Företag som sätter i system att söka bidrag istället för att fokusera på innovation och produktivitet.
Vinnovas anslag har ökat med 47 procent och Energimyndighetens medel har tredubblats.
Marknaden snedvrids, där företag som effektivt kan navigera bidragssystemet gynnas på bekostnad av produktiv innovation och effektiv resursanvändning.
Enligt Riksrevisionen uppfyller endast två av 37 utvärderingar grundläggande krav på vetenskaplig kvalitet, vilket ifrågasätter utvärderingarnas tillförlitlighet.
Genom bättre utvärderingsmetoder, minskad fokusering på direkta subventioner, stimulans av privat sektor samt ökad transparens.
Motiveringen för statliga stöd bygger ofta på politiska ambitioner om att stimulera innovation och tillväxt, trots bristande evidens för dess effektivitet.
Här hittar du nyheter som behandlar de gröna industriprojekten i norr.
Här beskriver vi de stora industriprojekten i Norrbotten och de risker vi ser.
Länkar till rapporter som behandlar de gröna industriprojekten samt våra sammanfattningar.
Vad har vi för utgångspunkt och vilka är våra motiv?